Du er her

Distriktrådsmøde 26.11.2014, Storkøbenhavns Rideklub

Referat fra distriktsrådsmøde den 26-11-2014 i SKØR.

 

Tilstede: ARK, BAL, GLK, HJOR, HRK, KRK, LØSR, MAK, SIV, SKØR, SPIP, VER.

Ikke tilstede:  AMR, BNR, BRF, BSF, DSM, EGE, ESP, FDR, FUR, GEK, HVR, HØS, ISR, KTR, LRK, LTR, SBGR, SPR, TPRK, TSR, VEK, VSR, VÆR.

Dagsorden:                   

1.       Nyt fra DRF.

2.       Nyt fra Distrikt 1

3.       SKØR indlæg om TREC-stævne (som ny stævnearrangør)

4.       Orientering om EVENT, afløseren af stævnesystemet.

5.       Orientering om reglementsændringer.

6.       Oversigt over ansøgte C-stævner i D1 for perioden april-september 2015 (ikke koordineret endnu med D1-5)

7.       Indkomne forslag.

8.       Fastlæggelse af nyt møde (Generalforsamling februar 2015)

9.       Evt.

 

AD 1

Git takkede SKØR for husly denne aften og fortalte derefter om nyheder fra DRF vedr. økonomi, sponsorering, handicapridning etc. Alt sammen er at finde på DRF’s hjemmeside.

Vedr. møde om ”Klub i Centrum” findes der ligeledes et referat på DRF’s hjemmeside.

 

Naturstyrelsen skal holde møde med distriktet vedr. Flyveplads Værløse(FV).

Git opfordrer til, at folk melder sig til friluftsrådet. Der må være en repræsentant pr kommune.

 

Der ændres i reglerne for ponymåling nu pr 1.dec. Det er nu DRF’s ansvar og ponymålere er nu lønnet af DRF og kan måle over hele landet på de særlige målepladser.

På Sjælland findes der to målepladser en på Hørsholm dyrehospital og en på Fakse dyreklinik, og prisen for en måling er 650,00 kr.

 

AD 2

·         Der sker en masse ude på Flyveplads Værløse

·         TREC – stævner bliver nu koordineret

·         Ny TD er på vej, Jette Vermehrenfra Birkerød. Brug hende endelig

·         Distriktets tidtagningsanlæg er til reparation og tjek

·         Distrikt 3 har indkøbt et nyt tidtagningsanlæg, som også passer til vores

AD 3

TREC er en breddeaktivitet under DRF. Den består af tre faser,

Orienteringsridt, gangartsridt og en forhindringsbane.

Marianne Carames fortalte meget levende, hvordan de hos SKØR havde oplevet at være arrangør af deres første TREC stævne og hvilke udfordringer de havde haft undervejs.

Ved planlægning af TREC-stævne skal man ud finde en egnet skov, så finde en god rute, så skal der bygges forhindringer, det kan være en bro eller en låge, så skal der være en egnet P-plads, samt plads til toiletvogne.

Derefter skal der udskrives propositioner, tegnes områdekort, skaffes dommere, sørges for markeringer og skiltning til de startende ekvipager.

Så skal man finde et egnet sekretariat og et godt cafeteria, da en god forplejning til de ca. 25 hjælpere, og officials er alfa og omega.

SKØR havde haft en udfordring i at finde den 100 m lange bane, som er et must til gangartstesten.

Alle hestetyper kan deltage, de skal blot være fyldt 5 år

Nye stævnearrangører i TREC-stævner kan kigge på SKØR’s hjemmeside.

Efter stævnet har SKØR tænkt over nogle ønsker for fremtidige TREC-stævner.

·         Mere promovering af TREC-stævner

·         Tilmelding via GO

·         TREC-dommer kurser

·         TREC-øvedage

AD 4

 Henrik J. orienterede om det nye DRF-Event, som afløseren for det nuværende stævnesystem hedder og som ventes, at være køreklart til maj 2015.

Der vil i løbet af foråret blive planlagt online kurser og træningsaftener, så alle stævnearrangører kan blive fortrolige med det nye system.

Linda Juul fra distrikt 1 bestyrelse kommer til at være superbruger på systemet.

Der kommer til at være en lang række nye ting, som Event kan bruges til:

·         DRF-Live bliver integreret i DRF-Event, så man bl.a. kan uploade kritikker og baneskitser

·         Bedre håndtering af valgfrie klasser

·         Kontaktinfo til startende i en bestemt klasse f.eks

·         Løbende hentning af tilmeldinger

·         Løbende synkronisering af nye heste og ryttere

·         Tilmelding af et helt hold op til 99 deltagere, samt tilmelding til breddeaktiviteter

·         Bedre brug af ”Ydelse og tilkøb” ved et stævne

·         Mulighed for påføring af officials og hjælpere

·         Bedre mulighed for påføring af sponsorer

·         Regnskab for officials og sponsorer

·         Labels udgår, nu direkte print på kritikkerne

·         Mulighed for running score

·         Max antal startende pr dag

 

Det nye DRF-event kan dog ikke benyttes af MAC-computere.

      

AD 5

Henrik J. orienterede også om de nye reglementsændringer, som træder i kraft her til 2015:

·         Ekvipager som ikke har deres vaccinationspapirer i orden ved fremvisning til stævner, kan fratages deres resultater for helestævneåret

·         Ryttere der idømmes en bøde, skal betale denne inden 14 dage

·         TD skal nu vurdere om en hest virker tydeligt generet af en rytter

·         Officialsafregning og doteringer fra den arrangerende klub, skal være afregnet senest 3 bankdage efter stævnet

·         I springning er der nu ensartede regler for optømning af ponyer i alle 3 kategorier

·         Krav om brug af både banedesigner og banedesignerassistent ved stævnedage på mere end 10 timer

·         Fra 1.jan må klubklasser udskrives i met. B0 og stilspringning

·         Klasser med mere end 90 startende, deles i 2 lige store afd.

·         Der kommer faste regler for doteringer. Dog kan man, hvis man har skrevet det i propositioner, få lov til at nedsætte doteringerne med 30 %, hvis de er færre end 15 startende ryttere

·         Danmarks Cup er en stor succes for ponyer, denne indføres også for heste i 2015

AD 6

Der er stævnekoordinerende møde nu på lørdag 29-11-2014 for C-stævner, der skal afholdes april-september 2015.

Der er ansøgt 18 dressurstævner og 19 springstævner.

Seneste frist for ansøgning af D-stævner er søndag d. 30. november.

TREC-stævner er koordineret i distrikt 1 – 5.

Distriktets regler for stævnekoordinering gælder nu halvårligt, dette for at gøre det lettere for den nye bemanding, der kan være i klubberne efter generalforsamling.

LC er klubklasser og derfor uden doteringer.

Distriktet forsøger at stramme op om 2 mdr. reglen for indsendelse af propositioner til en bestemt termin. I den forbindelse er der rejst tvivl om, at distriktet må opkræve gebyr på kr. 300 ,00.

Sagen rejses i disciplinudvalget og sådan en behandling kan tage op 4-6 mdr.

AD 7

Ingen

AD 8

Der er formandsmøde den 14.februar 2015, derfor passer det fint med at distriktet holder generalforsamling den 3. februar 2015, som i år afholdes i KRK.

Distriktet vil forsøge at gøre det lidt mere hyggeligt til generalforsamlingen og sørge for at mødet bliver afholdt fra kl 19.00 til 20.30. Pokaloverrækkelsen vil fortsat finde sted ved generalforsamlingen.

 

AD 9

Jeanette Strands (webmaster)  opfordrede til at huske Vestegnsklubbernes ryttere på  indberetninger til championatslisten for Vestegnsklubberne.

 

HUSK, at der er breddeaktiviteter i KTR den 4. december.

Ref. Mie

 

 

 

 

 

 

Dato: 
ons, 11/26/2014