Du er her

Distriktrådsmøde 24.11.2016 Ishøj Sportsrideklub

Referat fra distriktsrådsmøde den 24-11-2016 i ISR.

Tilstede :ARK,  BAL, BRF, DSM,EGE, GEK, GLK, HJOR, HRK, HVR, ISR, KRK, LRK, LØSR, SKØR, SPR, VER.

Ikke tilstede: AMR, BNR, BSF, ESP, FUR, KTR, LTR, MAK, SBGR, SPIP, TPRK, TSR, VEK, VSR, VÆR.

Dagsorden:

 

1.    Nyt fra DRF

2.    Nyt fra Distriktet

3.    Den nye kontingentstruktur 

4.    Stævnekoordinering

      -kommende sæson

      -fremtidige regler

5.    Hold af heste

6.    Breddeaktiviteter

7.    Distriktsmesterskabsregler

8.    Kursus i stævnetilrettelæggelse/afvikling

9.    Ny dato for generalforsamling 2017

10.  Evt. 

 

Ad 1:

·         DIF ændrer deres støttestruktur til DRF, støtten vil i højere grad nu hvile på antallet af rideklubber end på antallet af medlemmer.

·         EVENT går i luften 1-1-2017, det er stort set klar mangler kun live indtastning i dressur.

·         Resultatet af  ”Udstyrsrapporten” er på vej, det kommer midt december eller primo januar. Undersøgelserne er blevet foretaget af dyrlæge Mette Uldum, sammen med TD er til både og spring og dressur stævner og har bl.a. omhandlet div bid.

·         2017 kommer der en formalisering vedr. transport af heste i udlandet.

·         I 2017 fylder DRF 100 år. Til det jubilæum er der lavet en 100 års turnering, hvor klubberne samler point. Den store gevinst er en hestetrailer.

·         SEGES ventes at lempe på reglerne vedr. opbevaring af hestepas.

·         Næste repræsentantskabsmøde er den 22.april 2017 i Korsør på Comwell Hotel. Her vil der også blive afholdt en 100 års fest. Alle klubber opfordres til at deltage.

·         Emner der bliver drøftet i DRF -Den nye kontingentstruktur – Pris for et repræsentantskabsmøde er 150.000 kr. –  evt. forlænge valgperioden for HB-medlemmer til 4 år.

·         Bemærkning fra  salen er at den 26.august 2017 er Åben Rideklubdag. Dette ligger sammen med EM i Gøteborg, måske datoen kan ændres ? Git tager det med til Formandsgruppemøde i næste uge.

Ad 2:

·         Der er lidt udfordringer, når man rider i Vestskoven. Her er der blevet opsat flere kvægriste og  disse har medført flere ulykker både på mennesker og dyr (pony). DRF forsøger at få kvægristene gjort forbudt og et rytterlaug fra området forsøger, at bakke DRF op i  problematikken.

·         Derfor endnu en opfordring til alle om at melde sig til Friluftsrådet, så ryttere også kommer til at påvirke ”naturridning”.  Der skal gerne bruges 1 person pr. kommune og man henvender sig til Git i D1, som så sender beskeden videre til Anja Heinsen i DRF.

·         Git er interesseret i hvor mange ride-klubber i distriktet, der holder indendørs stævner og som ikke har den rigtige ridehus-størrelse ? Umiddelbart kan vi tælle til  AMR, EGE, SBGR, HJOR, MAK.

Der har været stillet spørgsmål fra stævneryttere om disse klubber kan afholde D-stævner i dressur, til dette svarede en næsten enig forsamling, at blot det står skrevet i propositionerne, så kan rytterne forholde sig til det og så burde det sagtens kunne lade sig gøre.

 

Ad 3:

Til repræsentantskabsmødet i 2016 blev der stemt om den nye kontingentstruktur, som en     vedtægtsændring. Til forslaget stemte 80 % for og der skal stemmes igen til repræsentantskabsmødet i 2017 og bliver resultatet igen positivt, kommer den nye kontingentstruktur til at gælde fra 2018.

Lige nu betaler klubberne 110,00 kr. pr medlem og med det nye forslag ønsker man, at en større del af brugerbetalingen kommer fra stævnerne:

Forslaget lyder på, at hver klub selv vælger sin profil:

Klub 1 betaler 5000,00 kr og kan holde  R+E stævner

Klub 2 betaler 7500,00 kr og kan holde R+E+D stævner

Klub 3 betaler 15.000 kr og kan holde R+E+D+C+B+A+Fei stævner.

Plus 10,00 kr pr stævnestart, som klubberne skal afregne direkte til DRF.

Så bliver der oprettet en D-rytter licens, som kan registreres på GO og ”Event” og på den måde kan DRF, så opkræve 10 kr pr stævnestart, uanset om det er almindelige tilmeldinger eller efteranmeldelser.

Kommetarer fra forsamlingen:

·         Rammer vækst laget på nye ryttere, det er virkelig dyrt at starte stævne.

·         Konkurrencerytterne bliver ramt hårdt

·         Alle klubber bør kigge på deres egen økonomi for at se hvad det betyder for den enkelte klub

·         Synliggøre gebyrerne for stævnerytterne, så kan klubben evt. kompensere.

·         Ikke fair regnestykke med at beregne 10 kr pr start, da springrytterne kan nå at starte langt flere gange på en dag end en dressurrytter.

Ad 4:

Der er stævnekoordineringsmøde nu på lørdag. Henrik Jørgensen og Marianne fra BAL deltager, det  bliver lidt af en opgave, da der er ansøgt om rigtig mange stævner.

Fremtidige regler om stævnekoordinering vil også blive debatteret denne dag, da der er nogen der synes, at lige nu er reglerne for ufleksible.

Der er stor mangel på banedesignere, hvis ikke nogen vil uddanne sig bliver det på sigt rigtigt svært at holde stævner, så  det er vigtigt at se sig om hjemme i klubben om ikke nogen kunne tænke sig et banedesignerkursus.

Det er en god ide med en fornuftig dialog, så klubben og banedesigneren er enige om hvilke klasser der kører.

Ad 5:

Der kommer et ændringsforslag til den eksisterende lov om ”hold af heste”, hvilket kommer til at  omfatte krav om loftshøjde, krav om lysindfald, samt krav om boksstørrelse.

SEGES er eksperterne her.

Ad 6:

Alle ønsker og spørgsmål vedr. bredde, rettes til Linda Juul fra Distriktet. Medmindre det handler om  TREC, så er det Git.

Et spørgsmål er blevet rejst, er det konkurrence, hvis der kun er et hold der stiller op og er det kvalifikation nok til at ride finalen ?

Klubber der afholder D-stævner, opfordres til at lægge bredde-klasser ind med f.eks. kvadrille, Stil-Cup og eller stafet.

Klubberne opfordres også til opfordre deres egne ryttere derhjemme til at ride bredde-klasserne.

Ad 7:

            Klubberne blev spurgt om der er nogle særlige ønsker, hvilket viste sig ikke at være tilfældet.

            Distriktet holder fast i, at man senest kan kvalificerer sig til et mesterskab om mandagen inden

            stævnet.   

            Man kunne evt. godt reklamere noget mere for diverse mesterskaber, herunder også de

            kombinerede.

Ad 8:

           Klubberne blev spurgt, om der er stemning for et kursus i stævnetilrettelæggelse og til dette lød der

           et stort JA TAK.

           Linda Juul finder en egnet dato og melder tilbage.

Ad 9:  Næste møde er Generalforsamling, den bliver afholdt den 7-2-2017 i BAL

Ad 10:  Spørgsmål vedr. ”event”:

         Stævnesystemet er meget let tilgængeligt og tænkt til at være meget intuitivt. De klubber der skal   

         holde stævner i januar, vil ikke blive efterladt alene, der er sørget for mandsopdækning.

Ref. Mie

 

 

          

Dato: 
tor, 11/24/2016