Du er her

Beretning, Budget og Regnskab for 2017

Distrikt 1s årsmøde Formandsberetning for året 2017

 

Velkommen alle sammen til Distrikt 1’s årsmøde (også kaldet generalforsamling).

 

Jeg plejer at gøre formandsberetningen kort – og det vil jeg OGSÅ love at prøve at gøre i år. Beretningen er jo et tilbageblik på året der er gået – og i Dansk Ride Forbund har 2017 båret meget præg af 100-års jubilæet. For klubber og ryttere var det mest markante nok 100-års turneringen, som efter en suveræn indsats mht. stævneafholdelse og deltagelse blev vundet af Ishøj Sportsrideklub. En ikke specielt stor klub men en klub med en meget stor klubånd. ISR vandt hovedpræmien – en Ifor Williams trailer – i skarp konkurrence med andre klubber, hvis medlemmer deltog flittigt i de mulige stævner. Blandt top 5 var det således kun ISR, der formåede at optjene point i alle de mulige discipliner. Hele turneringen vægtede de mindre discipliner og breddeaktiviteter meget højt – og har dermed været med til at skaffe nye ryttere til fx TREC og military. Vi er meget stolte af ISR – og af HJOR, som kom ind på en samlet 5. plads. Begge klubber havde i 2017 hver 81 medlemmer, mens klubberne på 2.-3.-4. pladserne lå på væsentligt flere, Haslev med 109, Harridslev med 135 og Klithuse med 136 medlemmer. Godt gået ISR og HJOR!

 

På DRF’s repræsentantskabsmøde 2017 blev kontingentstrukturændringen vedtaget for anden gang. Vi holdt i november 2016 distriktsmøde med denne ændring som tema – og lige nu udsender DRF de første regninger på kontingent 2018. Denne første del er opkrævning af stævneniveausbetalingen, senere på året opkræves resten af kontingentet som jo er baseret på antal medlemmer. Hele strukturændringen er baseret på et ønske om at omlægge DRF’s indtægter til at være mere brugerfokuserede, således at en større andel betales af de stævneaktive ryttere/klubber – der jo også bruger flest ressourcer i DRF’s administration og stævnestruktur.

 

Desværre blev hele 2017 også præget af en utilfredsstillende udviklingen i forbundets økonomi – allerede i foråret stod det klart at indtægterne blev væsentligt lavere end budgetteret – og der blev fundet mange besparelser hist og pist, så det pt. forlyder at underskuddet ikke blev så stort som frygtet og bebudet. Et par af de vidtrækkende konsekvenser blev skrotningen af EVENT og implementeringen af EQUIPE som stævnesystem for DRF – og indførslen af D-licens. Vi hilser EQUIPE varmt velkommen og hører kun positivt om brugervenligheden og supporten. En del af os kender jo det danske support team fra EQUILIVE, og det er med stor glæde, at vi kan invitere D1’s klubber til EQUIPE møde onsdag d. 21. marts 2018 i Lyngby Idrætspark. En stor tak til Pia Riber fra LRK, der hurtigt og elegant har sørget for at få arrangementet på plads. Tilmelding på GO!

 

Stævneafholdelse – og for Jer ryttere – stævnedeltagelse er jo en meget væsentlig del af DRF og dermed også Distrikt 1. Vi er det distrikt i DRF med flest medlemmer – og (tror vi selv) flest stævner. Ca. 150 stævner på alle niveauer skal koordineres hvert år – og Henrik skal have stor ros for sin indsats for at få puslespillet til at gå op. Cecilie og Katrine er medkoordinatorer med hovedansvar for D-stævner planlægningen mens Henrik stadig læser og godkender alle propositioner.

 

Hvis nogle klubber ikke er klar over det, er der sket en stor ændring af E-stævne begrebet. E-stævner er nu for max 3 klubber inkl. den arrangerende klub – og må kun køre i sværhedsgrad 0. Efter distriktsrådet i november 2017, hvor I klubber fortalte om Jeres problemer med det nye koncept, fx ved afvikling af klubmesterskaber og rideskolestævner, gjorde Distriktet indsigelse overfor Afd. Sport og fik den ændring med, at der må afvikles 1 klubmesterskabs klasse med tilhørende opvarmningsklasse til et E-stævne hvor disse klasser må gå i højere sværhedsgrad end 0 - til gengæld skal disse klasser over sværhedsgrad 0 følge D-stævne reglerne om brug af officials. ALLE E-stævner skal derfor også indsende propositioner til godkendelse i distriktet – OGSÅ interne stævner kun for egen klub!

 

Sagen om sværhedsgrader er ikke helt lukket endnu, da DRF i januar 2018 har gjort det muligt for breddeaktiviteter at gå i sværhedsgrad 1 og 2 – efter Distriktets mening en uforklarlig og uretfærdig beslutning, som vi har protesteret over. Vi må så se, om vores protest får positive resultater – den bliver behandlet til afd. Sport mødet i slutningen af februar, hvor formændene for disciplinerne mødes.

 

Nu har vi jo nogle af Distriktets mest stævneaktive og vindende ryttere til stede i aften og jeg vil derfor gerne spørge Jer, hvor mange af Jer er selv eller Jeres forældre er officials eller bestyrelsesmedlemmer i Jeres rideklub?  Jeg ønsker gerne at rose Jer – og vil ikke skose andre, men jeg finder det meget tankevækkende, at alle klubber – ikke kun i Distrikt 1 men i hele landet – får sværere og sværere ved at finde hjælpere og bestyrelsesmedlemmer. Om det skyldes en mere travl hverdag end for nogle år siden, eller om det skyldes en mere ”væren-nok-i-sig-selv-indstilling” ved jeg ikke – men jeg ved, at den nuværende generation af officials og stævnehjælpere, af bestyrelsesmedlemmer og distriktsbestyrelsesmedlemmer på et tidspunkt skal afløses. Vi falder alle for aldersgrænsen, får lyst til også at bruge mere tid på vores familier, vores egne heste og vores egen sport – så jeg vil rigtigt gerne slutte med en kraftig opfordring til vores stævneryttere og deres forældre om at deltage aktivt i klublivet (også selv om I i mange tilfælde står opstaldet udenfor rideklubben), gå aktivt ind i stævneafviklingen som hjælpere – og om at overveje om ikke I ville være gode til officialjobbet eller nogle år i klubbens bestyrelse. For uden de frivillige dør stævneaktiviteterne – og vi har brug for mange, mange flere officials og hjælpere til stævner på alle niveauer.

 

   

 

 

 

 

 

Dato: 
ons, 02/07/2018